Oude IJsselstreek op glas

Digitale Bereikbaarheid in Heelweg in 2015

Het Heelwegs Belang heeft in december 2014 tot februari 2015 door middel van een enquête de bewoners van de Heelweg gevraagd hun ervaring met internet en mobiele telefonie met ons te delen. Wij (Heelwegs Belang) zullen de resultaten in onze discussie met de gemeente gebruiken. Wij willen ook de resultaten aan de aan de drie mobiele netwerk providers, KPN, Vodafone en T-Mobile bekend maken.

Internet Snelheid

Om de internetsnelheid op elk adres te vergroten hebben wij de volgende methode gebruikt:

  1. Voor elk adres in de Heelweg, is de “postcodecheck” van Solcon gebruikt om basisdata te krijgen. Het bleek dat Solcon nauwkeurige snelheidsdata heeft.
  2. Voor elk antwoord met de gemeten snelheid van een ISP-gebruiker met een bekend adres, hebben wij de basisdata verfijnd.

Het verslag is als volgt (eind februari 2015):

De resultaten zijn een teleurstelling: 50% van de Heelwegse huishoudens hebben niet meer dan 3 Mbps (download) snelheid. Dit is alleen goed voor e-mail en licht internetgebruik.  Voor een goede ervaring met video conferencing (bijv. Skype), is 4 Mbps of meer nodig.

Digitale televisie vraagt veel van een internetverbinding. Die moet snel genoeg zijn om u de voordelen van digitale televisie te kunnen bieden – tenminste 8 Mbps. Slechts 12% van de Heelwegse huishoudens zijn geschikt voor digitale televisie en maar 2% kan van HDTV-kwaliteit genieten.




Met zulke lage internetsnelheden in de Heelweg, is het niet verbazend dat de meerderheid van de mensen niet tevreden zijn.

Conclusies van de Enquête

Eén van de minder aantrekkelijke dingen over het leven in het Nederlandse platteland is dat het internet meestal wordt aangeboden via de oude koperen kabels gebruikt door KPN. In het verleden was dat voor het gebruik van inbelmodems (dat wil zeggen, 25 jaar geleden), goed genoeg. Toen ADSL technologie eerst werd geïntroduceerd, met behulp van dezelfde bekabeling, leek dit in vergelijking met de inbelmodems echt snel. En voor diegenen die dicht bij een telefooncentrale wonen, is het nog steeds volkomen aanvaardbaar. Maar hoe verder u van de centrale weg woont, hoe lager de snelheid van internet wordt. Voor ons in het Heelwegse buitengebied is het duidelijk dat wij internet met een lage snelheid hebben. Tien jaar geleden, maakte dat niet veel uit, maar nu, en zeker in de toekomst, is dit een groot probleem.

De conclusie is duidelijk:

Heelweg ligt in een digitale woestijn.

Voor de komende jaren hebben wij een sub-standaard netwerk, met beperkt of geen “echte” breedband. En oude techniek heeft geen toekomst.

Het volle rapport, met verslag tot eind februari 2015, is hier (in Word- of PDF-vormen):      

Mobiele Providers

Eind februari 2015, waren er 185 antwoorden op de enquête; 40% van de Heelwegse huishoudens. De mobiele serviceproviders zijn als volgt verdeeld:

In antwoord op de vraag: In hoeverre bent u het eens met de volgende stellingen:  

  • Ik ben tevreden over de verbinding van mijn mobiele telefoon binnenshuis. 
  • Ik ben tevreden over de verbinding van mijn mobiele telefoon op de Heelweg.

waren de antwoorden (eind februari 2015):

Internet Service Providers

Internetserviceproviders zijn als volgt verdeeld:

In antwoord op de vraag: In hoeverre bent u het eens met de volgende stelling:

  • Ik ben tevreden over de internetsnelheid van mijn ISP.

Het resultaat (eind januari 2015) is: